بدون هیچ حرف و حدیثی فقط لینک زیر را بخوانید!...
پاسخ به یک ابهام
دوست عزیزی در پاسخ به اعتراض بنده نسبت به درج مقاله در سایت ایسنا بدون کسب اجازه و تازه با یک اشتباه فاحش بنده را تندرو خطاب کرده اند و مرا متهم به قضاوت عجولانه کرده اند. خدمت این دوست عزیز باید بگویم همانگونه که در متن اعتراض خود نوشته بودم قبل از این جریان هم چندیدن بار به دوستان بلاگر در سرویس خبری ایسنا تذکر داده بودم (اینجا را بخوانید) .اما توجهی به این مطلب از سوی آنها نشده بود در این مورد هم فقط تذکر دادم ضمنا با این دوستان هم تماس گرفتم اما پاسخی دریافت نکردم. االبته این دوستان تا حدودی مشکل استناد دادن خود را حل کرده اند اما کپی کردن یک مطلب آنهم از یک سایت رسمی علمی را نمی توان به سادگی نادیده گرفت. خبرگیزاری ایسنا در این مورد نه تنها به اشتباه خود اعتراف نکرده بلکه حتی آن را تصحیح هم نکرده است.باور ندارید یکبار دیگر این لینک را ببینید.
وبلاگ نويس فرهيخته: استفاده ازوبلاگ براي پيشبرد سوادآموزي دركلاس. نوشته: ديويد هوفيكر
ترجمه : اميررضا اصنافي
اين مقاله، به كاويدن نقش وبلاگها يا "بلاگها " درمحيطهاي كلاسي ميپردازد.بلاگها، كه به نشريات يا وقايع روزانه شخصي شباهت دارند و حوزه پيوسته اي را فراهم ميكنند كه درآن خود-تعبيري و خلاقيت تشويق ميشود و ارتباطات پيوسته ايجاد ميشوند،يك فرصت عالي را براي آموزشگران به منظورپيشرفت در باسوادي ازطريق روايت ماجرا و گفتمان به وجود مي آورند. اين مقاله، به بررسي اهميت سواد و روايت ماجرا دريادگيري ميپردازد، آنگاه اين مفاهيم را با ويژگيهاي بلاگها دركناريكديگرقرارميدهد. اين مقاله،عملا، نمونه هايي ازبلاگها را نيز مرورميكند.
برخی کارکردهای آموزشی و پژوهشی وبلاگها. نوشته: مریم صراف زاده
بلاگها یا وبلاگها بطور روزافزونی در خلال 5 سال گذشته عمومیت یافته ودر تمام محیط وب ریشه دوانده و کارکردهای متفاوتی از دفترچه خاطرات روزانه گرفته تا روزنامه نگاری اینترنتی یافته اند. در ایران وبلاگ نویسی از آبان ماه سال 1380 ایجاد شد . اهمیت وبلاگ در ایران تا آنجاست که ایران طی این مدت کوتاه رتبه چهارم جهان را از لحاظ تعداد وبلاگها به خود اختصاص داده است[2]. وبلاگها از نقطه نظرات اجتماعی، سیاسی، هنری و ... مورد بررسی قرار گرفته اند اما به کارکردهای علمی و پژوهشی آنان چندان پرداخته نشده است. در این مقاله به برخی از این کارکردها اشاره شده است.
پایان نامه دیگری درباره وبلاگ
خانم مهدوی دانشجوی کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه تهران قصد دارند در پایان نامه خود درباره " رفتار اطلاع یابی دانشجویان در استفاده از وبلاگ برای بازیابی اطلاعات تخصصی" کار کنند. درباره عنوان کامل این پایان نامه و نحوه کار ایشان (با کسب اجازه از خانم مهدوی) در فرصتهای بعدی بیشتر صحبت خواهم کرد. ضمن تبریک به خانم مهدوی برای ایشان آرزوی موفقیت دارم.
اگر وبلاگ نويسي در جهت صحيح هدايت شود قادر به توليد دانش و افزايش اطلاعات وب لاگ نويسان ايراني خواهد بود.
دكتر علي اكبر جلالي ، استاد دانشگاه علم و صنعت ، در گفت و گو با خبرنگار ايلنا ، در خصوص تبليغات منفي براي استفاده از سايتها، اظهار داشت : در حال حاضر بخش قابل توجهي از افراد جامعه با فرهنگ استفاده از IT و وب سايت آشنا بوده و اين تبليغات ، مشكل خاصي براي آنها ايجاد نخواهد كرد. ادامه ...
منبع: خبرگزاری کار ایران
میزان آشنایی کاربران اینترنت با فناوری RSS بسیار پایین است
۱۲درصد از کاربران می دانند که RSS چیست و تنها 4 درصد از کاربران با دانستن این فناوری از آن در هنگام کار با اینترنت استفاده می کنند.
27 درصد از کاربران از محتوای RSS در صفحات شروع شخصی کاری خود با اینترنت (نظیر My Yahoo و My MSN) استفاده می کنند, بدون اینکه بدانند این صفحات با بکار گیری تکنولوژی RSS راه اندازی شده اند. 28 درصد از کاربران اینترنت با پادکست آشنا هستند, اما فقط 2 درصد از آنها از این ابزار استفاده می کنند.
منبع: اخبار فناوری اطلاعات
با تشکر از خانم شیما مرادی که این اخبار را به گروه بحث کتابداری ارسال کرده اند.
فتوبلاگ همانطور که از نامش پیداست، وبلاگی است که در آن عکس قرار میگیرد. به عبارت دیگر فتوبلاگ، یه وبلاگی گفته میشود که در آن، حرف اول را عکس میزند، هر چند که در این وبلاگ توضیحات متنی نیز وجود داشته باشد. در فتوبلاگها اکثرا افراد، عکسهایی را که با دوربین خود گرفتهاند، قرار میدهند و ..... ادامه مطلب از وبلاگ یک کلیک برای همیشه
Dan Karlen برای ارائه Peresentation خود با عنوان "Blogs and RSS in Business and Marketing" از وبلاگ به جای PowerPiont استفاده کرده است. ابتکار جالبی است. استفاده از وبلاگ در ارائهPeresentation جالب و گویا می باشد و به شرکت کنندگان در بحث اجازه می دهد بدون صرف کاغذ یا نت برداری خلاصه ای از مبحث ارائه شده را داشته باشند.ضمنا اگر نویسنده مایل باشد می تواند با ادامه دادن وبلاگ مراحل یاد گیری را پس از اتمام کنفرانس بدون محدودیت زمان و مکان همچنان پی گیری کند. این ایده هنوز در مراحل اولیه قرار دارد اما انتظار می رود کم کم شناخته شده تر شود .
منبع: برگرفته از وبلاگ: Library Stuff
کتابداران بلاگر درباره تاثیر کار خود حرف می زنند
در آخرین شماره مجله Library Journal مطلبی درباره وبلاگ نویسی کتابداران و تاثیر آن بر کارهای تخصصی و سایر جنبه های زندگی آنها نوشته شده است .در این مقاله درباره تاثیر وبلاگ نویسی بر تخصص کتابداران، موارد اخلاقی در وبلاگ نویسی، وبلاگ نویسی در کتابخانه، شیوه های روزنامه نگاری در وبلاگ نویسی، ارتباط با خوانندگان وغیره... صحبت شده است. ضمنا تصویر روی جلد این شماره هم به کتابداران بلاگر تعلق دارد.
منبع: وبلاگ Library Stuff
استفاده از وبلاگ در تحقیق و پژوهش
مقاله جالبی درباره نحوه استفاده از وبلاگ برای انجام کارهای پژوهشی و یافتن پاسخ سوالات علمی در اینترنت. متن کامل مقاله
منبع:وبلاگ Library Stuff
جستجوی وب پنهان
۱۳ اکتبر سمیناری درباره جستجوی وب و یافتن اطلاعات در اینترنت توسط خانمKaren Blakeman ارائه خواهد شد. ایشان دوره های آموزشی درباره جستجو و یافتن اطلاعات مناسب در وب، مدیریت آنها و استفاده از تکنولوژی های جدید در این زمینه ارائه می دهند.
منبع:وبلاگ Petter Scott's Library Blog
رقابت تنگاتنگ ایسنا و روزنامه آسیا در....
هنوز جوهر دسته گل خبرگزاری ایسنا خشک نشده که روزنامه آسیا هم به پیروی از یار دیرین خود دقیقا همان اشتباه ایسنا را به طرز بسیار جالبی تکرار کرده است. ( متن خبر روزنامه آسیا ) اگر دوستان به یاد داشته باشند در مورد قبل هم دقیقا همین اتفاق افتاده بود. پس نتیجه می گیریم یا ما کتابداران در رساندن حرف خود به گوش مسئولین ناکام مانده ایم یا گوش مسئولین کمی سنگین شده یا این دو خبرگزاری آنقدر به کار خود مطمئن هستند که فکر می کنند نباید به اشتباهات خود اعتراف کنند یا مشکل از ترافیک و آغاز سال تحصیلی جدید است و البته شاید هم ربطی به گرانی بنزین داشته باشد!! به نظر شما مقصر کیست؟ وبلاگ، بلاگرها، اینترنت یا... چنین کارهایی آنهم در قبال یک کار علمی ارزش آن کار را پایین می آورد خود شما در مورد همین مقاله قضاوت کنید.
اصل مقاله به زبان انگلیسی بوده با عنوانIan Winship. Weblogs and RSS in information work: How can weblogs be used in a library and information service? Updated: 11 August 2004
که ترجمه آن در مجله الکترونیکی پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران منتشر شده، اما خبرگزاری ایسنا و روزنامه آسیا ارزش این مطلب را تا حد یک خبر آنهم بدون ذکر نام منبع اصلی و تازه با ارجاع نادرست پایین آورده اند. البته نمونه هایی از این دست بسیار فراوان است کافی است کمی وقت بگذارید و ستون نگاهی به وبلاگ ها را در خبرگزاری ایسنا بخوانید متوجه منظورم خواهید شد.
ايسنا و دسته گل تازه
لازم نيست درباره خبرگزاري ايسنا توضيحي بدهم اين خبرگزاري را همه مي شناسند اما به تازگي اين خبرگزاري كارهاي جالبي مي كند. چندي پيش شاهد اعتراض برخي بلاگرها و پژوهشگاه اطلاعات و مدارك علمي ايران نسبت به درج مقاله اي از آقاي محمد صابر راثي ساربانقلي بوديم كه قبلا در مجله الكترونيكي پژوهشگاه منتشر شده بود و سايت ايسنا كل مقاله را بدون ذكر نام مولف در سايت خود آورده بود(وبلاگ گروهي كتابداران وبلاگ نويس ايراني) (اعتراض پژوهشگاه اطلاعات و مدارك علمي به اين كار غير اخلاقي).گرچه اين اولين اشتباه اين سايت نبوده و آخرين آنها هم نخواهد بود اگر خواننده سرويس نگاهي به وبلاگ هاي اين خبرگزاري باشيد خواهيد فهميد كه تقريبا در هيچ يك از اخباري كه اين سايت از وبلاگ هاي ايراني كپي برداري مي كند نه نامي از نويسنده وبلاگ وجود دارد و نه لينك به وبلاگ وي و تنها به درج آدرس وبلاگ بسنده مي كنند كه در استناددهي در محيط اينترنت اين شيوه مورد قبول نيست. اما دسته گل جديد اين سايت بسيار جالبتر است بهتر است خود شما بخوانيد و قضاوت كنيد. اينجا. لازم به ذكر است كه اين مطلب قبلا در شماره دوم دوره سوم مجله الكترونيكي پژوهشگاه اطلاعات و مدارك علمي ايران منتشر شده بود. البته لازم به ذكر است كه ايسنا اينبار مثلا اشتباه خود را تكرار نكرده و به نام مترجم مقاله اشاره كرده است اما....اميدوارم براي دوستان اين سوئ تفاهم پيش نيايد كه من شخصا به خاطر استفاده از مطالب خودم اين اعتراض را نوشتم اگر قبلا هم وبلاگ كتابداري را خوانده باشيد خواهيد ديد كه بارها و بارها نسبت به درج خودسرانه اين نوع اطلاعات در سايت ايسنا اعتراض كرده ام. در پايان به مديران و مسئولين ايسنا تبريك مي گويم!!